VAART! Live AIS
Nico
2010-05-28 14:14:06 UTC
VAART-bericht van: Nico <evens.scheepvaart-***@public.gmane.org>

Hallo vaart,

> [...]
> dekkend netwerk en maken vaak gebruik van vrijwilligers of
> radioamateurs. Zo heeft de Griekse website MarineTraffic.com naar eigen
> zeggen in Nederland de volgende ‘stations' die AIS-scheepsgegevens
> doorgeven: [...] De website vermeldt per station het laatst ontvangen
> signaal, de maximale reikwijdte, het gedekte oppervlak en details over
> de beheerder. Volgens de uitleg van het ministerie van Verkeer en
> Waterstaat is het niet toegestaan om AIS-signalen die niet voor jou
> bestemd zijn op te vangen en te gebruiken.

Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens. We gaan geen zijstraatje
in ,omweggetje maken en dan toch invoeren en de schipper het laten
oplossen.

--
Mvg
Nico

* Hoe denk je over het Crisisberaad? www.vaart.nl/peiling
* Het adres voor reacties en nieuwe berichten: vaart-***@public.gmane.org
Johnny van Maren
2010-05-28 14:53:24 UTC
VAART-bericht van: Johnny van Maren <johnandlinda-***@public.gmane.org>

Op 28 mei 2010, om 16:14 heeft Nico het volgende geschreven:

> [...]
>
> Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens. We gaan geen zijstraatje
> in ,omweggetje maken en dan toch invoeren en de schipper het laten

Ben ik het helemaal mee eens.

het is nog niet zo erg als met illegale zendamateurs (piraten) tot nu toe zijn er maar iets van 40 shipspotters die dingen openbaar maken.
ze zijn via marinetraffic tot op het huisnummer zelf te traceren.
dus dit lijkt me eerder iets voor rijkswaterstaat.

spulletjes afpakken en een voorwaardelijke straf van 10.000 euro
en ik denk dat het opgelost is.
word het volksport nummer 1 naast voetbal, dan valt er inderdaad niets aan te doen.
maar de meeste hobbyisten die ik gezien heb, zijn netjes uitgedrukt toch nog mensen die een beetje naar de wet luisteren...

Ik heb een horloge waar een zendertje inzit, als ik dat ding activeer dan activeer ik de internationale noodfrequentie voor vliegverkeer, dan word ik gered met een helikopter.
doe ik het per ongeluk dan kost het een leuke middenklasser, is gewoon allemaal per wet geregeld.

dan moet dit toch ook kunnen.

gr John.

chefren
2010-05-29 01:28:56 UTC
VAART-bericht van: chefren <chefren-***@public.gmane.org>

On 28-05-10 16:53, Johnny van Maren wrote:
> tot nu toe zijn er maar iets van 40 shipspotters die dingen openbaar maken.
> ze zijn via marinetraffic tot op het huisnummer zelf te traceren.
> dus dit lijkt me eerder iets voor rijkswaterstaat.

Dat is maar deels waar lijkt me. Dat huisnummer, geen idee waar je dat
van hebt maar ik geloof je, zegt niets. Zodra dit "verboden" wordt
scannen ze nog steeds en zenden ze het gecrypt over naar het netwerk
en valt het lastig te bewijzen wie de data heeft gescanned (bij
scannen zend je niets uit) en wat er is doorgegeven. Je zou in theorie
met behulp van een zwak zendend AIS-baken of in een specifieke
richting scannend AIS-baken kunnen bepalen waar een ontvanger zit.

Hoe harder je het verbiedt hoe meer de scanners ondergronds gaan, het
wordt toch naar Marine Traffic geleid en iedereen weet het dan weer.

Het is overigens buitengewoon nuttige informatie, het moet alleen wat
optioneler worden voor de schippers, vandaar mijn AIS-2.0 voorstel in
diverse mailtjes.

+++chefren

Harm Bathoorn
2010-05-29 05:29:27 UTC
VAART-bericht van: Harm Bathoorn <tribalap-***@public.gmane.org>

On 05/29/2010 03:28 AM, chefren wrote:
> Het is overigens buitengewoon nuttige informatie, het moet alleen wat
> optioneler worden voor de schippers, vandaar mijn AIS-2.0 voorstel in
> diverse mailtjes.

Het kan echt heel nuttig zijn en ik denk dat je AIS-2.0 voorstel
inderdaad een aardig beeld geeft hoe de toekomst eruit moet gaan zien.
Tot nu toe hebben de plannenmakers, met hun beperkte visie, ons hun
plannetjes door de strot geduwd.......de onmacht blijkt duidelijk genoeg
uit de reacties.

Helaas zijn dat soort types nooit in staat fout te bekennen en opnieuw
te beginnen. We gaan nog heel veel idiote en onuitvoerbare draconische
maatregelen zien om dat allemaal te verdoezelen.....als je het eenmaal
weet, kun je er wel om lachen. Net een komedie, alleen jammer dat het
zoveel geld moet kosten.

--
Geluk,
HarM

Johnny van Maren
2010-05-29 06:45:00 UTC
VAART-bericht van: Johnny van Maren <johnandlinda-***@public.gmane.org>

Op 29 mei 2010, om 03:28 heeft chefren het volgende geschreven:

> VAART-bericht van: chefren <chefren-***@public.gmane.org>

> Dat is maar deels waar lijkt me. Dat huisnummer, geen idee waar je dat
> van hebt maar ik geloof je, zegt niets.

de meeste gaan er nu trots op dat ze meewerken, en als je op marinetraffic baken indrukt.
kan je tot hun huisnummer zoomen.

> [...]
> met behulp van een zwak zendend AIS-baken of in een specifieke
> richting scannend AIS-baken kunnen bepalen waar een ontvanger zit.

klopt zodra het verboden is, word het vaak leuker. en gaat het ondergronds.

> [...]

> Het is overigens buitengewoon nuttige informatie, het moet alleen wat
> optioneler worden voor de schippers, vandaar mijn AIS-2.0 voorstel in

ik begin aan het gegeven te wennen, enkel de opslag van weken tot maanden voor niet bevoegde personen.
zit me prive, verzekeringstechnisch, contract technisch, en door mijn afhankelijkheid van mijn broodheren
niet helemaal lekker.

Vooral niet als men Duitsland ook gaat afdekken.
Duitsland heeft een ander rechtssysteem.
als iemand zijn hond mij in mijn hand bijt, en ik kan 2 maanden niet werken,
is de eigenaar van de hond aansprakelijk voor de gederfde inkomsten.
en iedereen kan tegen iedereen een strafdelict aangeven.
dus elke visser die zegt dat hij in het water is beland door schipper X. ... etc etc etc...

> +++chefren

inderdaad toch AIS-2.0
en aangezien het forum het verzonnen heeft. zal het niet lukken.
maar dan noemen ze het maar AIS 1.1

gr John.

S.J. de Waard
2010-05-29 07:36:26 UTC
VAART-bericht van: "S.J. de Waard" <s.j.de.waard-8LkvcxCLB6JmR6Xm/***@public.gmane.org>

chefren schreef:

> Het is overigens buitengewoon nuttige informatie, het moet alleen wat
> optioneler worden voor de schippers, vandaar mijn AIS-2.0 voorstel in
> diverse mailtjes.

Op het Schuttevaer congres werd een reden gegeven voor het gebruik van
VHF AIS in plaats van AI-IP. Die was mij niet eerder ergens
opgevallen. Het zou zo zijn dat het afschermen van de informatie het
voornaamste probleem zou zijn. Er werd met droge ogen gezegd dat het
versleutelen van de informatie en daarna een sleutel aan de gebruikers
geven zoveel lekken zou opleveren, dat die weg onbegaanbaar was. Ik meld
het maar even, voor wat het waard is.

Simon
03011455

chefren
2010-05-29 08:30:39 UTC

On 29-05-10 09:36, S.J. de Waard wrote:
> [...]
> versleutelen van de informatie en daarna een sleutel aan de gebruikers
> geven zoveel lekken zou opleveren, dat die weg onbegaanbaar was. Ik meld

Als de schippers hun eigen lekken kunnen kiezen is er verder niets aan
de hand.

+++chefren

Johnny van Maren
2010-05-29 11:28:24 UTC
VAART-bericht van: Johnny van Maren <johnandlinda-***@public.gmane.org>

> Als de schippers hun eigen lekken kunnen kiezen is er verder niets aan
> de hand.
>
> +++chefren

De Auto van mijn Vader is al jaren per satelliet op te sporen, en toch zijn hier geen lekken,
en kan ik niet op een site kijken waar zijn auto zich bevind.

Vrachtauto's en Containers met dure goederen. en of gevaarlijke goederen zoals wapens,
worden al jaren door de klant gevolgd met zenders en Gps.
toch zijn er geen site's waar ik kan zoeken naar de juiste container met producten die ik nodig denk te hebben.

er is best een oplossing te verzinnen die werkbaar is.
niet door mijn maar wel door iemand die verstand heeft van sleutels, versleutelingen en computers.
en ik heb het idee dat dit nog geen eens tonnen hoeft te kosten.
enkel het opnieuw certificeren van de goedkeuring van de 5 of 6 merken AIS transponders kost geloof ik iets van 50.000 Euro per merk.
Daarom werkt ACR nog met Mijlen op een Inland Ais, omdat dat stickertje zo duur is.

gr John.

Kees de Vette
2010-05-29 12:13:57 UTC
VAART-bericht van: "Kees de Vette" <condor-7cTCzF/***@public.gmane.org>

[...]

Daaraan kun je zien hoe onkundig die certificering is,men had toch simpelweg
moeten eisen dat er bij de INland ais met het metrische systeem gewerkt
wordt.
Weer een blamage voor de CCR

Kees

chefren
2010-05-29 11:15:15 UTC
VAART-bericht van: chefren <chefren-***@public.gmane.org>

On May 29, 2010, at 9:36, "S.J. de Waard" <s.j.de.waard-8LkvcxCLB6JmR6Xm/***@public.gmane.org>
wrote:

> Er werd met droge ogen gezegd dat het versleutelen van de informatie
> en daarna een sleutel aan de gebruikers geven zoveel lekken zou
> opleveren, dat die weg onbegaanbaar was.

Sleutel=S=, meervoud, stond er in het voorstel...

> Ik meld het maar even, voor wat het waard is.

Niks, RWS moet begrijpen dat ze schippers niet nodeloos en tegen de
zin privacyinbreuk kunnen opleggen.

Het lijkt nu of ze niet verantwoordelijk zijn maar dat is niet het
geval, ze hebben de apparatuur aan de burger ter beschikking gesteld
en willen het gaan verplichten.

+c

Johnny van Maren
2010-05-29 11:57:58 UTC
> [...]

> Het lijkt nu of ze niet verantwoordelijk zijn maar dat is niet het geval, ze hebben de apparatuur aan de burger ter beschikking gesteld en willen het gaan verplichten.

Dat zijn twee regels die een juiste conclusie vormen. daar zou ik een halfuur voor moeten typen.
die zin kan zo naar het OM.

ach wat is nu Privacy?

Johann V?
Klaas B?
Folkert van de G?
Etienne U?
Cobus de Zigeuner ipv ????

best grappig dat wetboek van strafrecht.

als ik hieronder een lijstje met namen zou geven van personen uit Gorinchem plus adres en telefoonnummer en hun website.
die meerdere malen veroordeeld zijn en nu weer vrij rondlopen. voor het maken en in bezit hebben van KinderP.. Wapenhandel, Drugshandel Bedreigingen Afpersingen.
mishandeling, het toebrengen van zwaar lichamelijk letsel. etc etc.

dat ik dan Problemen zou krijgen met justitie door de Privacy wet...
nu zou ik banger zijn voor die personen zelf dan voor justitie maar dat terzijde.

Ooit heeft er iemand in Amsterdam een Webcam richting de ingangen van de rode lichten gezet.
die was weer heel snel weg.....
had ook iets met privacy te doen.

of men nu voor of tegen privacy is. ook al hebben we niets te verbergen.
weet iemand misschien of de privacywetgeving in de grondrechten staan. of in een aanhangsel van een van de boeken?

en als er toch geen privacy is, mogen we dan eerst eens de salarissen weten van topmensen bij RWS.
kijken of die aan de Balkenende norm voldoet.

gr John.

chefren
2010-05-29 12:58:45 UTC

On 29-05-10 13:57, Johnny van Maren wrote:
> ach wat is nu Privacy?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Privacy

Privacy (Nederlands: privésfeer, privéleven of eigenruimte) is een
afweerrecht dat de persoonlijke levenssfeer beschermt. Het recht op
privacy wordt ook wel omschreven als het recht om met rust te worden
gelaten (The right to be let alone volgens de definitie van Warren &
Brandeis, die de eerste juridisch getinte definitie van privacy
gaven[1]). Privacy is een ruim begrip: het gaat onder meer om de
bescherming van persoonsgegevens, de bescherming van het eigen lichaam
en van de eigen woning, de bescherming van familie- en gezinsleven, en
het recht vertrouwelijk te communiceren via, brief, telefoon, e-mail
en dergelijke. Privacy betekent dat men dingen kan doen zonder dat de
buitenwereld daar inbreuk op maakt of zelfs weet van heeft. Een van de
definities van totalitarisme is dat de scheiding tussen de privésfeer
en het publieke leven vervaagt.

Privacy heeft met verschillende disciplines te maken, zoals ethiek,
informatiekunde en rechtsgeleerdheid.

= = = =

Ik ga altijd uit van de gedachte dat informatie niet herleidbaar mag
zijn op een persoon/bedrijf.

+++chefren

henriette
2010-05-28 17:08:01 UTC
VAART-bericht van: henriette <vidajo-***@public.gmane.org>

@Nico

Ik vind het een stijlloze uitspraak van het BTB.

Henriette

J.Evens
2010-05-28 20:44:59 UTC
VAART-bericht van: "J.Evens" <daevanos-***@public.gmane.org>

On Fri, 28 May 2010 19:08:01 +0200, henriette wrote:

~~
~~Ik vind het een stijlloze uitspraak van het BTB.
~~

Ik zeg niet, dat het BTB dit klakkeloos moet vermelden, maar volgens mij
was het een uitspraak van het ministerie van V&W.
Dhr. C. de Vries heeft hele harde uitspraken gedaan over onder welke
voorwaarden AIS slechts geaccepteerd zou worden, dus die zal toch best de
handschoen opnemen, toch?

grs.,

Jos.

R. Noordzij
2010-05-28 22:08:08 UTC
VAART-bericht van: "R. Noordzij" <afloskapitein-***@public.gmane.org>

Heden avond geschut in de Volkeraksluis en kreeg het volgende te horen via marifoon

I.v.m. de drukte door stremming van de middensluis is m.i.v. 28-05-2010 14:00 uur
een ligplaatsverbod in beide voorhavens.
Men wordt verwezen naar een ankerplaats of door te varen naar elders.
Er lagen wel een aantal schepen, maar die lagen er al eerder of lapten het aan hun scheepslaars.

m.vr.gr. Ronald Noordzij

Hein Danser
2010-05-29 17:54:35 UTC
VAART-bericht van: "Hein Danser" <danjet.itasca-7cTCzF/***@public.gmane.org>

Ik heb al nooit begrepen waarom iedereen altijd op de palen willen liggen,
alleen om te slapen? Bij de Volkerak en Krammer.

Hein

Johnny van Maren
2010-05-29 18:20:11 UTC
VAART-bericht van: Johnny van Maren <johnandlinda-***@public.gmane.org>

Op 29 mei 2010, om 19:54 heeft Hein Danser het volgende geschreven:

> [...]
>
> Ik heb al nooit begrepen waarom iedereen altijd op de palen willen liggen, alleen om te slapen? Bij de Volkerak en Krammer.

snap ik ook niet, buiten lig ik altijd heerlijk rustig voor anker, en kan ik zelf bepalen wanneer ik s'morgens begin.

ik ben zelf niet de braafste maar sommige hebben een heropvoeding nodig.

op de noord Duitse kanalen blijkt het normaal te zijn dat op ligplaatsen tussen elk schip 50 meter ruimte blijft.
dus kunnen er 3 lengte's liggen ipv 5.
ijzendoorn vind iedereen het normaal dat als er 4 schepen in een half uur binnen lopen die alle 4 om 6 uur gaan beginnen dat ze
alle 4 een vrij steiger pakken...
ik snap dat niet.
Jammer trouwens dat men AIS niet verteld hoe laat een schip wil vertrekken.
dat was makkelijk geweest.

gr John.

Kees de Vette
2010-05-29 19:14:00 UTC
> [...]

snap ik ook niet, buiten lig ik altijd heerlijk rustig voor anker, en kan ik
zelf bepalen wanneer ik s'morgens begin.

Daarentegen had ik vanavond een hapje willen gaan eten in Willemstad en lig
ik nu achter een groot hek in het pitoreske Moerdijk.

Kees.

Johnny van Maren
2010-05-29 19:53:29 UTC
> [...]

> Daarentegen had ik vanavond een hapje willen gaan eten in Willemstad en lig ik nu achter een groot hek in het pitoreske Moerdijk.

Juist die plaatsen zouden beter beschikbaar kunnen zijn voor mensen, die een hapje willen gaan eten.
familie bezoek krijgen, etc etc.

gr John.

Hein Danser
2010-05-30 07:35:18 UTC
VAART-bericht van: "Hein Danser" <danjet.itasca-7cTCzF/***@public.gmane.org>

Hallo,

<< John Jammer trouwens dat men AIS niet verteld hoe laat een schip wil
vertrekken.
dat was makkelijk geweest.>>

Dat is een idee, inplaats je bestemming zet je daar je vetrektijd. Met datum
en uur.

En John die tussenruimte zie je overal, zelfs op de rijn op de
ankerplaatsen. geankerde schepen liggeen zover uitelkaar. Dat er net geen
schip tussen kan.????????

Hein.

T. Geneuglijk
2010-05-29 20:03:47 UTC
VAART-bericht van: "T. Geneuglijk" <wilhelmina.arina-7cTCzF/***@public.gmane.org>

> Ik heb al nooit begrepen waarom iedereen altijd op de palen willen liggen,
> alleen om te slapen? Bij de Volkerak en Krammer.
>
> Hein

Inderdaat,
Met de huidige maat schepen vaart men in de voorhaven te hard voorbij om een
rustige nacht te garanderen.
Snelheidsbeperking in de voorhaven is gewenst.

Theo

Nico
2010-05-29 05:33:04 UTC
> [...]

> Dhr. C. de Vries heeft hele harde uitspraken gedaan over onder welke
> voorwaarden AIS slechts geaccepteerd zou worden, dus die zal toch best de

Wat mij hoofdzakelijk stoort is dat donderdag middag een uren lange
forum discussie op het KSV congres in Ouderkerk is geweest. Ons alle
bekende NvH zat naast mij . Betreffende persoon is tijdens de
discussie niet van zijn stoel geweest en heeft mijn inziens zowel de
overheid , onze vertegenwoordigers en de aanwezige varende collega's
deze zienswijze onthouden.

Dat dit bericht met deze inhoud op dezelfde dag via de media naar
buiten word gebracht geeft mij een heel onbehaaglijk gevoel.

AIS is nautisch een prachtig *hulp*middel . Maar ik vind ook dat , en
met name particulieren binnenvaart , moet aangeven waar wat hun
betreft de privacy grens ligt. Voor wat betreft de commerciele
binnenvaart belangen vind ik dat iedere ondernemer
gegevens die van commercieel belang zijn indien hij dat wenst
*vrijwillig* openbaar kan publiceren maar dan indien hij dat ongewenst
acht de overheid ook dit recht van privacy *wettelijk* moet
beschermen.
Naurtisch gezien is het een hulpmiddel voor de schipper maar ook voor
de vaarwegbeheerder met als doel operationele optimalisatie van het
gebruik van de vaarweg. In de discussie donderdag is naar voren
gekomen dat verkeersleiders , RWS dus , op of aan het water mogelijk
ook BOA (buitengewoon opsporingsambtenaar) kan zijn.

Om maar een voorbeeld te noemen. Als de verkeersleider van sector
Maarsen op de AIS ziet dat schip A met 18,5 Kmpu door het Amsterdam Rijn
kanaal vaart dan zou hij met BOA bevoegdheid dit dus niet door de
vingers mogen zien . Op die manier word het dus geen nautisch
hulpmiddel maar een hulpmiddel om de wet te handhaven. Ook dit laatste
druist in tegen eerder gemaakte afspraken en is een gevolg van het
feit dat RWS bij herziening van de binnenvaartwet is opgedragen
bestuurlijk te handhaven. Men (RWS) geeft toe dat men hier in een
spagaat is beland.

Binnenvaartwet herzien en privacy bescherming zal niet zo makkelijk gaan
maar zolang de (europese) overheid niet nakomt wat zij heeft beloofd
lijkt mij het uitstellen van een AIS verplichting wel het minste wat
we in het geweer kunnen brengen. Daar ligt onze onderhandelingsruimte
en mijn persoonlijk mening is dat we die maximaal moeten benutten.

S.J. de Waard
2010-05-29 08:01:31 UTC

Nico schreef:

> [...]
> feit dat RWS bij herziening van de binnenvaartwet is opgedragen
> bestuurlijk te handhaven. Men (RWS) geeft toe dat men hier in een

Dat werd op het congres regelmatig de "gele politie" genoemd, wat ik wel
een aardige vond.

> [...]
> we in het geweer kunnen brengen. Daar ligt onze onderhandelingsruimte
> en mijn persoonlijk mening is dat we die maximaal moeten benutten.

Volstrekt helder werd dat die afspraken niet (meer) scherp af te bakenen
zijn. Wat wordt nog gedoogd en waartegen wordt opgetreden. Ik heb daar
zelf nog een suggestie voor gedaan, waar volgens Annemarie Jorritsma op
gestudeerd moet worden. Je kunt wel degelijk zo'n scherpe grens trekken.
Nu "bestuurlijke handhaving" mode wordt, kan je leren van het
strafrecht. Wie geen strafrecht in z'n lespakket heeft gehad, weet niet
dat het is geschreven ter bescherming van de burger tegen de staat. Je
moet je tegen de overheid kunnen verdedigen als die vindt, dat je iets
misdaan hebt en dat is niet het geval. Het is dan aan de staat om aan te
tonen wat er gebeurd is en dat is scherp geregeld in het strafrecht.

Er zijn in pricipe twee mogelijkheden: misdrijven en overtredingen. Je
kunt daarvoor worden gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste
een bepaalde tijd of een geldboete van een bepaalde categorie. Als je nu
afspreekt dat de opsporingsambtenaren mogen optreden tegen alles waarop
een gevangenisstraf langer dan een bepaalde tijd of een geldboete boven
een bepaald bedrag staat, heb je een scherpe grens getrokken. Die doet
recht aan ons onvolprezen rechtssysteem, dat uitgaat van het principe
dat de burger wel vervolgd mag worden, maar niet vervolgd hoeft te
worden. Dat gaat naar "proportionaliteit". In tegenstelling tot het
Duitse systeem, dat uitgaat van de "legaliteit". Is iets strafbaar, dan
Moet er daar tegen worden opgetreden. Dat verklaart voor veel mensen
wellicht ook de andere opstelling van de Duite waterpolitie.

Simon
03011455

Johnny van Maren
2010-05-29 11:18:59 UTC
> [...]

> Er zijn in pricipe twee mogelijkheden: misdrijven en overtredingen. Je kunt daarvoor worden gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste een bepaalde tijd of een geldboete van een bepaalde categorie. Als je nu afspreekt dat de opsporingsambtenaren mogen optreden tegen alles waarop een gevangenisstraf langer dan een bepaalde tijd of een geldboete boven een bepaald bedrag staat, heb je een scherpe grens getrokken. Die doet recht aan ons onvolprezen rechtssysteem, dat uitgaat van het principe dat de burger wel vervolgd mag worden, maar niet vervolgd hoeft te worden. Dat gaat naar "proportionaliteit". In tegenstelling tot het Duitse systeem, dat uitgaat van de "legaliteit". Is iets strafbaar, dan Moet er daar tegen worden opgetreden. Dat verklaart voor veel mensen wellicht ook de andere opstelling van de Duite waterpolitie.

in Duitsland mag iedereen tegen iedereen aangifte doen van een misdrijf, en dit gaat altijd naar het openbaar ministerie die dan moet beslissen.

Wel grappig dat als ik in Nederland aangifte doe, dat persoon X. meerdere personen met een vuurwapen bedreigt heeft
dat er dan gewoon niets gedaan word. ivm met een lopend onderzoek, dat 3 jaar later word geseponeerd.

Op het DEK en Elbe seiten kanaal is in 3 weken tijd de politie al 3 keer in einsatz geweest.
1 Nederlander met een 3000 tonner die bedreigt werd over de marifoon.
(waarom weet ik niet, enkel dat tot december bepaalde 1000 tonners 12 euro hadden met kolen van Nederland naar plaats X en dat is sinds januari nog maar 6 Euro)
(einde contract)
weil die Hollander geld von Staat bekommen um zu fahren. und die Polen billiger arbeiten kunnen.

2 een Tsjech mocht zijn auto niet even oppakken bij de startplaats van sluis anderten. omdat een Duitser daar ging liggen die ook nog 6 schuttingen voor had.
de woorden ga ik maar niet herhalen. maar ik vaar je aan gort en de rest van de bedreigingen. klonk zo erg dat ik aan Duitse oorlogsfilms moest denken.
die Duitser werd dus ook opgepakt. (voor verhoor)
en dit was in Nederlandse ogen enkel een mondelinge bedreiging.

etc etc.

Dus als het Duitse recht in Nederland zou gelden, en er zou weer eens een waterbus voorbij komen,
zou je dus gewoon aangifte kunnen doen van een misdrijf, als je schip een beetje schade heeft opgelopen.
met als gevolg dat die waterbus dan gewoon minstens 1,5 uur stil gelegd word tot het verhoor klaar is....
als dat 4 keer per dag gebeurt is de straf voor de exploitant van die waterbus al hoger, (imago schade) dan de werkelijke straf.

het wetboek van strafrecht vind ik interessant vooral omdat het zo krom is, ten opzichte van andere wetboeken.

maar het mooie weer vind ik nu toch echt plezieriger om van te genieten;-)

gr John.

Nick van Haag
2010-05-29 08:58:08 UTC
VAART-bericht van: Nick van Haag <nickvanhaag-***@public.gmane.org>

Beste Nico en anderen,

Nico schreef:
> Dat dit bericht met deze inhoud op dezelfde dag via de media naar
> buiten word gebracht geeft mij een heel onbehaaglijk gevoel.

Al zeker sinds begin 2008 (maar waarschijnlijk al eerder) is op onze website de informatie te vinden waar het Weekblad Schuttevaer dezer dagen zo uitvoerig uit citeert.
zie onder meer: http://www.binnenvaart.org/?page_id=510

Rijkswaterstaat heeft al tijdens een van de de Telematicadagen in Nijmegen, toen het specifiek over over privacy en AIS ging (ik meen in 2006 of 2007?)
gesteld dat ondernemers die zich benadeeld voelen, zelf actie zullen moeten ondernemen.
Bij verschillende andere gelegenheiden (zoals RIS Platforms) heeft RWS deze stellingname in het openbaar herhaald.

BTB heeft deze belangrijke informatie al sinds jaar en dag verspreid!

De publikaties deze week in Weekblad Schuttevaer inzake de bescherming van privacy rond AIS kunnen dus moeilijk als een verrassing komen...
--
Met vriendelijke groeten,

Nick

anton van megen
2010-05-29 10:42:10 UTC
VAART-bericht van: "anton van megen" <anton-o+***@public.gmane.org>

AIS is in het leven geroepen voor veiligheid
Dat wil zeggen dat je weet wie er in je navigatie gebied zich waar
bevinden. Daarnaast word AIS gebruikt voor informatievoorziening.

Er wordt een systeem van de zeevaart overgenomen. Op het
schuttevaercongres wist de technicus te vertellen dat op de zeevaart de
AIS gekoppeld word aan de GPS van het schip om te voorkomen dat de
uitgezonden positie overeenkomt met de gelezen positie n.b. dit is op ZEE.
Op de binnenvaart waar de navigatie toch iets nauwkeuriger is is dit
blijkbaar niet nodig. Vind ik vreemd

Voor de veiligheid vind ik het genoeg als ik weet wat er in een straal van
2 km om heen gebeurd. Als ik gegevens als scheepsnaam en positie weet dan
is dat genoeg. Atis op een marifoon identificeert het schip als ik de Atis
geschikt maak om de GPS gegevens van het schip zelf door te geven dan ben
ik klaar. Is bovenstaande discrepantie tussen uitgezonden en ontvangen
signaal ook opgelost. En ben ik veel goedkoper uit. En met een
signaalsterkte van 0,5 watt zullen de verzamelaars van deze informatie
elke 4 km een ontvangst installatie moeten zetten lijkt mij duur en
problematisch. En dus liggen je gegevens niet zomaar op internet te
grabbel.

Maar ja daar ben ik weer mooi te laat mee dus dan maar eens kijken wat te
doen met de huidige AIS. De gegevens komen bij RWS en op internet.
RWS gebruikt de gegevens voor informatie. Wat men wil doen en waar ik
achter sta is het beter gebruiken van de infrastructuur. MAAR;
Als je de infrastructuur intensiever ga gebruiken worden de problemen als
er storingen zijn ook groter. Nu kunnen we de nachturen gebruiken om een
stremming weg te schutten. Gebruik je de sluis dag en nacht dan heb je een
probleem. Dus we moeten een formule afspreken met RWS over het invullen
van de reservecapaciteit. Bijv als een sluis 70% van de tijd actief is
moet er een tweede bij komen en niet eerst die 30 % helemaal invullen.
Als RWS wil dat wij op meer gedifferentieerde uren schutten zullen ze dat
moeten gaan belonen of straffen. We zitten nu al met een vaartijdenwet die
het eenvoudig niet toestaat dat je op bepaalde uren schut. Ik pleit voor
het belonen d.m.v. een versoepeling van de vaartijdenwet. Belonen en
straffen kan ook financieel. Bijvoorbeeld door geld te gaan vragen voor
een schutting, overdag veel geld en 's nacht weinig. Dat mag dus nooit
gebeuren.

Ja en dan liggen de gegevens ook op internet. Dat heeft invloed op de
binnenvaartmarkt. Die markt kent twee partijen lading en laadruimte. De
laadruimte is met verplichting van AIS opeens erg duidelijk inzichtelijk.
Dus AIS op laadruimte dan ook AIS op de lading. Dan wil ik ook weten waar
welke lading en ladingaanbod is. Gelukkig heeft Ivo ten Broeke van RWS
tijdens het schuttevaercongres de uitspraak gedaan dat hij voor een
transparante markt. Ik zal hem daar binnenkort over aanspreken.

vanuit zonnig zaandam
gr
anton

Johnny van Maren
2010-05-29 10:57:57 UTC
VAART-bericht van: Johnny van Maren <johnandlinda-***@public.gmane.org>

Op 29 mei 2010, om 10:58 heeft Nick van Haag het volgende geschreven:

> [...]
> Bij verschillende andere gelegenheiden (zoals RIS Platforms) heeft RWS deze stellingname in het openbaar herhaald.

Waarom heeft gesubsidieerde BTB geen budget of toestemming om een proefproces te voeren?
nu is het wachten dat tot 100 schippers allemaal 100 euro betalen voor een proefproces om jurisprudentie te creëren.
dat is net zo'n utopie als een kostendekkende vrachtprijs af te dwingen.

> [...]
>
> De publikaties deze week in Weekblad Schuttevaer inzake de bescherming van privacy rond AIS kunnen dus moeilijk als een verrassing komen...

John.

Nick van Haag
2010-05-29 11:55:54 UTC
VAART-bericht van: Nick van Haag <nickvanhaag-***@public.gmane.org>

Op 29 mei 2010, om 12:57 heeft Johnny van Maren het volgende geschreven:

> Waarom heeft gesubsidieerde BTB geen budget of toestemming om een proefproces te voeren?

BTB heeft als stafbureau van de gezamenlijke binnenvaartorganisaties zelf geen leden. Het wordt dus lastig voor de Stichting BTB om namens benadeelden juridisch op te treden.
Binnenvaartorganisaties met leden zouden in dit geval (mogelijk) wel namens hun leden kunnen procederen.

Privacy en allerlei ander aspekten rondom AIS staan op de agenda van het eerstvolgende overleg van BTB met brancheorganisaties, overheid en industrie in de Stuurgroep Telematica in juni. Het bewandelen van een juridische weg kan een van de overwegingen zijn die voortvloeien uit dit overleg.

De beslissing om zonodig een juridisch traject in te gaan ligt echter bij de organisaties (dus bij de leden).

--
Met vriendelijke groeten,

Nick

chefren
2010-05-29 12:45:28 UTC

On 29-05-10 13:55, Nick van Haag wrote:

> De beslissing om zonodig een juridisch traject in te gaan ligt
> echter bij de organisaties (dus bij de leden).

Aan juristerij verdienen buitenstaanders die er geen bal van begrijpen
alleen maar geld.

Gewoon zaak netjes bepleiten bij rijkswaterstaat en simpelweg eisen
dat iedereen altijd zeg 10 MMSI's, identiteiten, tegelijk kan krijgen
als zhij dat wil en die ook terug kan geven om weer andere 10 te krijgen.

Gevolg is dat Rijkswaterstaat die teruggegeen MMSI's na maand of wat
weer opnieuw kan uitdelen en de AIS bestanden van clubs als Marine
Traffic niet meer gebruikt kunnen worden om privacy te schenden van
schippers die dat niet willen.

In de praktijk zullen weinig schippers hier gebruik van maken, maar
het gaat hier om grondrechten die in een beschaafd land ge-eerbiedigd
dienen te worden.

Dat zijn geen zaken waar je advocaten bij kan gebruiken, die
"verdedigen" de ene kant net zo makkelijk als de andere kant.

Rijkswaterstaat is niet op privacy inbreuk uit en meerdere MMSI's per
schip is technisch voor hun geen serieus probleem.

+++chefren

henriette
2010-05-30 21:40:04 UTC

2010/5/29 Nick van Haag <nickvanhaag-***@public.gmane.org>:
> VAART-bericht van: Nick van Haag <nickvanhaag-***@public.gmane.org>
>

> De publikaties deze week in Weekblad Schuttevaer inzake de bescherming van privacy rond AIS kunnen dus moeilijk als een verrassing komen...

Ik denk inderdaad dat het voor weinig varenden een verrassing is dat
hun angstige gevoelens toch uitkomen.

Heeft het BTB trouwens al een verklaring hoe AIS is te rijmen met de
voorschriften in het ADNR?

Henriette

Rienk Abrahamse
2010-05-29 06:29:41 UTC
VAART-bericht van: Rienk Abrahamse <challenger_44-***@public.gmane.org>

Het wordt tijd om van rijkswaterstaat te eisen, de sluizen open te zetten. Het geringe verval is in 80% van het jaar geen reden om te schutten. De sluis in Dintel zal dan wel weer in gebruik moeten, maar het oponthoud in de Volkerak lijkt me toch niet nodig. In het verleden werd gezegd, dat het Rijnwater niet meer in de Zeeuwse wateren mocht komen. Dit is echter ook achterhaald, het water wordt afgevoerd, via de spuisluizen van Bath.
Het zou trouwens een hele verbetering zijn om daar in Bath een sluis te bouwen, ipv een derde Kreekraksluis. Scheelt heel veel tijd, niet extra buitenschutten in Antwerpen. LInkeroever van Antwerpen, Kallo, Deurgandok geeft veel extra binnenvaartbewegingen de afgelopen jaren. Laatst ben ik geschut in de grootste sluis ter wereld, de Berendrechtsluis. Werd er verzocht om allemaal tot de laatste meter op te schuiven, de sluis was volledig vol met binnenvaartschepen.

gr Rienk

chefren
2010-05-29 08:03:38 UTC

On 28-05-10 16:14, Nico wrote:

> Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens. We gaan geen
> zijstraatje in ,omweggetje maken en dan toch invoeren en de
> schipper het laten oplossen.

Sites als Marine Traffic zijn zeer nuttig en het probleem is voor de
schipper onoplosbaar, de overheid kan mijn eerder gemailde AIS 2.0
voorstel overnemen en dan is het probleem opgelost. Hieronder
cut&paste uit mailtje van de draad van tijdje geleden.

+++chefren

= = = =

AIS-2.0 schetsje

..

Nico
2010-05-29 12:49:40 UTC
> [...]

> De publikaties deze week in Weekblad Schuttevaer inzake de bescherming van privacy rond AIS kunnen dus

Beste Nick

Mij komt het over alsof BTB dit standpunt acceptabel vind. Er staat duidelijk "meld BTB" en niet "meld RWS" . Ik meende
dat BTB er is voor de binnenvaart en die heeft donderdag in Ouderkerk duidelijk een andere keuze gemaakt.

Aan wie zijn leiband loopt BTB Nick ?

OP dat punt kunnen wij best wat transparantie gebruiken ;-)

IK denk vind dat we de onderhandelingsruimte maximaal benutten als we op een lijn blijven en jou reactie geeft mijn in
die zin een gevoel dat we in tegenstelling tot donderdag principieel niet schouder aan schouder zitten.
Ik vind het op zijn plaats de sector daar op te attenderen !! Het kan natuurlijk zijn de de uitspraak uit zijn context
was gerukt . Helaas blijkt dat niet uit je reactie hierboven.

--
Met vriendelijke groet,
Nico mailto:evens.scheepvaart-***@public.gmane.org

chefren
2010-05-29 16:25:57 UTC
VAART-bericht van: chefren <chefren-***@public.gmane.org>

Hoi Nico,

Geef nu eens concreet aan wat je wilt en daarbij ook waarom het
haalbaar is. Dus niet ik wil/het moet/"zoek maar uit" concreet plan
wat de problemen oplost.

+++chefren

Nick van Haag
2010-05-29 16:22:01 UTC
VAART-bericht van: Nick van Haag <nickvanhaag-***@public.gmane.org>

Beste lijstgenoten,

Nico schreef:

> Mij komt het over alsof BTB dit standpunt acceptabel vind. Er staat duidelijk "meld BTB" en niet "meld RWS" .

Dat komt voor rekening van de krant. Het Weekblad Schuttevaer heeft zijn informatie van de website van BTB gehaald. We zijn niet geinterviewd.
Als je de citaten in de volledige context leest (dus op onze website zelf), kan er weinig misverstand bestaan over de positie die BTB inneemt. Vandaar dat ik maar even de URL had bijgevoegd in mijn reactie.
Door de overheid wordt momenteel niet actief gehandhaafd inzake overtreding van regelgeving (= publikatie van AIS op het internet). Als gevolg hiervan zullen ondernemers die zich benadeeld voelen zelf actie moeten ondernemen. Dit is geen standpunt van BTB, maar gewoon een feit.

Tijdens de Telematicadag 2007 was dit de strekking van het antwoord van RWS op de vraag van een schipper in de zaal, op de vraag of RWS maatregelen zou nemen tegen publikatie van AIS gegevens op internet.
Ik zou er de oude kranten op moeten naslaan, maar als ik mij goed herinner is dit ook uitvoerig gemeld in de vakpers. Oud nieuws dus.

> Aan wie zijn leiband loopt BTB Nick ?

BTB voert het beleid uit van de gezamenlijke binnenvaartorganisaties.

> [...]
> die zin een gevoel dat we in tegenstelling tot donderdag principieel niet schouder aan schouder zitten.

Dat gevoel heb ik niet. Jammer dat je een tegenstelling wil zien die er niet is.

--
Met vriendelijke groeten,

Nick

chefren
2010-05-29 18:22:53 UTC

On 29-05-10 18:22, Nick van Haag wrote:
> Als gevolg hiervan zullen ondernemers die zich benadeeld voelen
> zelf actie moeten ondernemen. Dit is geen standpunt van BTB, maar
> gewoon een feit.

Nou als de overheid zoals nu feitelijk niets doet dan is het heel
simpel, wetten gaan voor afspraken. Recht op privacy heb je wettelijk
en de afspraak met de overheid zoals die nu ligt, verplicht gebrik van
=1= door de overheid toegewezen MMSI nummer, heeft als eigenschap dat
de privacy structureel wordt geschaadt. (Onbehoorlijk bestuur dat het
ondanks toelichting vooraf zo ver heeft moeten komen...)

Ik zie twee oplossingen. Enerzijds kan iedereen zelf MMSI nummers
kiezen en veranderen, mits je maar een ongebruikt nummer kiest (zou
obstructie zijn om dat niet te doen) en dat aan de overheid meedeelt,
dan kan de overheid je vinden en dat is de essentie van de afspraak.
Voorbeeld van een nette oplossing is dat je MMSI nummers ruilt met
collega's.

Anderzijds, als mensen er verder geen zin in hebben, ook goed, die
beschouwen de afspraak nietig, zetten AIS transponder uit. Eventueel
terugsturen en rekening voor inbouw/uitbouw bij overheid neerleggen en zo.

En de overheid kan ook wat doen, namelijk volgens AIS-2.0 voorstel de
paar klagers meerdere inruilbare MMSI nummers ter beschikking stellen
die alleen tijdelijk, voor mensen die een schip visueel tegenkomen en
met AIS "zien", herleidbaar zijn op de persoon maar verder uitsluiten
dat er meer prive-gegevens dan een persoon wil bij Marine Traffic.com
en andere sites terecht komt.

+++chefren

Fam van Wijk
2010-05-29 19:08:47 UTC
VAART-bericht van: "Fam van Wijk" <voyage-4+***@public.gmane.org>

> BTB voert het beleid uit van de gezamenlijke binnenvaartorganisaties.

> Dat gevoel heb ik niet. Jammer dat je een tegenstelling wil zien die er
> [...]

Beste Nick van Haag,

Wij zijn altijd al verhinderd om in Nijmegen op de Jos Vranken te zijn, en
vele geïnteresseerde met mij denk ik, daarnaast zijn er vele die nu pas aan
het denken geslagen zijn om dat het nog een ver van m'n bed verhaal was.
Maar inderdaad, zullen wij in Holland als waternatie met de grootste
binnenvaartvloot in deze materie (privacy) eens heel goed moeten nadenken,
hoe daar in de toekomst tegen een verplichting aangekeken wordt.
En met de nu ons bekende gegevens over private verspreiding van gegevens in
binnen en buitenland, denk ik persoonlijk dat ik het nu zal afwijzen, dat in
tegenstelling tot de voordelen die het op nautisch gebied brengt.

De passage aan wiens leiband heb ik bewust weggelaten, geeft nl. een sfeer
die ik niet in de discussie wil hebben maar voor zover mij bekend zijn de
meeste binnenvaartorganisaties nu ernstig aan het twijfelen, zoniet in een
afwijzings stadium gekomen.
Dit moet te denken geven.
Er schijnt trouwens op redelijk eenvoudige wijze een stokje voor de
omschreven schending gestoken te kunnen worden, maar dat is techniek die ik
niet beheers.
Is het dus een vreemde vraag om daar eens naar te informeren ?
Het zal het bij RWS en andere instanties niet plezierig overkomen, maar ik
denk dat dit echt heel grondig moet worden onderzocht, om grote blunders
voor te zijn.

Beter ten halve gekeerd, dan enz....................

Sjaak.

Hans Oomens
2010-05-29 19:57:20 UTC
VAART-bericht van: "Hans Oomens" <oomens.aspali-4+***@public.gmane.org>

> [...]
> vele geïnteresseerde met mij denk ik, daarnaast zijn er vele die nu pas
> aan het denken geslagen zijn om dat het nog een ver van m'n bed verhaal

Inderdaad is het mij en ik denk velen, zo niet allen - bijvoorbeeld Mieke
Kuipers niet- zo vergaan. Maar ook mede door de ferme uitspraken van Kees de
Vries heb ik - en ik denk velen met mij- "Geen AIS zonder privacy
bescherming" geloofd in de hardheid van de Org. En van die Org's maakt het
BTB deel uit. En dus krijg ik het gevoel dat de Org's samen met het BTB met
zachte hand naar de slachtbank zijn geleid. Hoe zit de financiering van het
BTB er eigenlijk uit? Wiens brood men
eet........................................ ?

En toch zie ik per reis het aantal labeltjes op mijn scherm toenemen. Zelf
ben ik tot het besluit gekomen met het argument: het is nu gratis, en
uitzetten kan ik altijd nog.

Vrgr Hans O

Peter Janssens
2010-05-30 05:43:07 UTC
VAART-bericht van: Peter Janssens <marion.transport-7cTCzF/***@public.gmane.org>

Hans Oomens schreef:

> En toch zie ik per reis het aantal labeltjes op mijn scherm toenemen.
> Zelf ben ik tot het besluit gekomen met het argument: het is nu
> gratis, en uitzetten kan ik altijd nog.
>

> Vrgr Hans O

Helaas Hans, uitzetten is er niet bij, dan pleeg je contract breuk en
worden de kosten van de gratis transponder volledig op je verhaalt. Ik
heb meteen na installatie contact met het BTB gezocht ivm de privacy, en
hoewel het BTB er dan voor ons zou zijn kreeg ik als antwoord dat dit
door de bonden opgelost diende te worden en dat ik mij vrijwillig voor
de proef aangemeld heb en dien ten gevolge volgens contract de
transponder niet uit mag schakelen.
Vervolgens meteen contact gezocht met de CBRB en dan ontstaat de
merkwaardige situatie dat deze van mening is dat je wel degelijk bij het
BTB moet zijn.
Door de stellingname van het BTB lijkt het er op z'n minst op dat het
BTB wel op de hoogte was omtrent het handhaven van de privacy en dit
niet duidelijk genoeg geventileerd heeft naar de organisaties en de
mensen waarvoor het BTB zegt te werken.

Peter

Hans Oomens
2010-05-30 06:28:57 UTC
> [...]

> Helaas Hans, uitzetten is er niet bij, dan pleeg je contract breuk en
> worden de kosten van de gratis transponder volledig op je verhaalt.

Is in zoverre bekend - ik moet het nalezen- dat RWS zich het recht
voorbehoud de installatie van boord te halen wanneer ik de medewerking
staak. Ik moet nog zien wat ze doen wanneer de medewerking massaal wordt
gestopt.

> [...]
> aangemeld heb en dien ten gevolge volgens contract de transponder niet uit

Wat nou als we het toch doen?

> [...]
> wel op de hoogte was omtrent het handhaven van de privacy en dit niet
> duidelijk genoeg geventileerd heeft naar de organisaties en de mensen

Ik vrees dat BTB en Bonden door RWS zijn ingehaald doot de gratis apparatuur
te verstrekken. Het is daardoor in een stroomversnelling gekomen welke niet
tijdig is voorzien. Ik kijk het allemaal nog een poosje aan en verwacht van
RWS dat de privacyvraagstukken gewoon opgelost worden.

Die druk moeten/kunnen WIJ erop leggen.

Vrgr Hans O

Johnny van Maren
2010-05-30 09:28:39 UTC
> [...]

> Is in zoverre bekend - ik moet het nalezen- dat RWS zich het recht voorbehoud de installatie van boord te halen wanneer ik de medewerking staak. Ik moet nog zien wat ze doen wanneer de medewerking massaal wordt gestopt.

Laten we het ook niet gaan overdrijven, AIS is heel prettig,
Iedereen praat over milieu, fijnstof etc etc.
ik zie nu al dat ik in Sluis Uelzen 5 schuttingen voor heb. via AIS. Natuurlijk zit er niks achter me. dus waarom 90 liter per uur draaien als het ook met 30 liter kan???

Sites als Marinetraffic werken enkel op MMSI nummer denk ik . helaas heb ik hier geen dekking. ik heb bij het MMSI nummer een cijfer weggehaald.
ik zie daar het probleem niet van in? de andere schepen ontvangen nog steeds het europanummer en de naam en alle andere gegevens.
maar ja omdat ik hier toch geen dekking heb, kan ik ook niet kijken wat voor gevolg het heeft op marine traffic.
als men die site wil pesten, kan je ook heel simpel voor je scheepsnaam MS invullen of Mts.
als elk vrachtschip ms invult word het al moeilijker zoeken.
mijn bevrachter kon mij niet vinden, omdat ik eerst het type schip veranderd had naar jacht ;-)
toen hij dat door had, en ik bij de pionier lag heb ik de antenne in een hoek van 45 graden gezet.
sterk genoeg voor andere schepen om me te ontvangen, maar blijkbaar niet sterk genoeg voor de shipspotter. want ik verdween van marine traffic.

> [...]
>

> Ik vrees dat BTB en Bonden door RWS zijn ingehaald doot de gratis apparatuur te verstrekken. Het is daardoor in een stroomversnelling gekomen welke niet tijdig is voorzien. Ik kijk het allemaal nog een poosje aan en verwacht van RWS dat de privacyvraagstukken gewoon opgelost worden.

dat vind ik ook, er zal daar toch wel 1 persoon lopen die creatief genoeg is om een oplossing te zoeken.

> Die druk moeten/kunnen WIJ erop leggen.
>
> Vrgr Hans O

gr John.

Peter Janssens
2010-05-30 09:55:25 UTC

Johnny van Maren schreef:
> [...]
> sterk genoeg voor andere schepen om me te ontvangen, maar blijkbaar niet sterk genoeg voor de shipspotter. want ik verdween van marine traffic.

Het is toch mooi dat er voordelen zijn, maar als het er op uit draait
dat door publicatie deze voordelen uiteindelijk in andermans zak
verdwijnen wil ik toch echt dat mijn privacy gewaarborgd is.

Peter

chefren
2010-05-30 10:57:11 UTC

On 30-05-10 11:28, Johnny van Maren wrote:

> Sites als Marinetraffic werken enkel op MMSI nummer denk ik .
> helaas heb ik hier geen dekking.

Het zijn databases, je kan zoeken op:

Naam, type, snelheid, richting, bestemming, aankomsttijd, huidige
haven, omgeving, ontvangsttijd laatste signaal en meer(!).

> ik heb bij het MMSI nummer een cijfer weggehaald.

Als dat bekend wordt maakt het voor het zoeken weinig uit. Voor nu
verstoor je het loggen vermoedelijk wel een beetje. Zeker als je ook
met scheepstype en dergelijke klooit.

Maar RWS moet kiezen of delen en dat is in deze stoppen omdat
verplichten van wat er nu is wettelijk botst met privacy of ophouden
met "alles moet ingevoerd zijn" en meerdere MMSI nummers per schip
uitgeven, een dynamisch systeem dat privacyinbreuk voorkomt.

+++chefren

Johnny van Maren
2010-05-30 11:48:55 UTC
> [...]

> met "alles moet ingevoerd zijn" en meerdere MMSI nummers per schip
> uitgeven, een dynamisch systeem dat privacyinbreuk voorkomt.

Helaas moet dit dan ook op Europees niveau uitgezocht worden.
om 1 mmsi nummer te krijgen van de Duitse Behorders was al een ramp.

certificaat van de AIS installatie hadden ze nodig , ik zeg ACR en hier heb je kopie's, van de toelating.
nee die van jouw eigeninstallatie plus serie nummer.
ik zeg die heb ik niet, dan krijg je geen mmsi nummer.
ja maar ik krijg ook geen AIS als ik geen MMSI nummer heb?

patstelling.

de brave man heeft me maar gematst omdat hij het zelf te ingewikkeld vond worden.
Voor de grap zou ik die man eens om 10 MMSI nummers moeten vragen,
zijn bureaucratische reactie zal best grappig zijn.

John

chefren
2010-05-30 13:50:47 UTC

On 30-05-10 13:48, Johnny van Maren wrote:
> [...]

> Voor de grap zou ik die man eens om 10 MMSI nummers moeten vragen,
> zijn bureaucratische reactie zal best grappig zijn.

Lijkt me een goed plan, misschien geen enkel probleem, doe eens?

+++chefren

chefren
2010-05-30 10:38:51 UTC

On 30-05-10 08:28, Hans Oomens wrote:
> [...]
> voorbehoud de installatie van boord te halen wanneer ik de medewerking
> staak. Ik moet nog zien wat ze doen wanneer de medewerking massaal wordt

De gemiddelde ambtenaar is zo slap dat ik nog moet zien dat ze er
zelfs maar 1 van boord komen halen.

Gewoon uit/aan zetten naar eigen believen en MMSI nummers ruilen met
collega's en daar op het moment van ruilen RWS van op de hoogte
stellen. Als jullie dat massaal doen moeten ze de software er op
inrichten en is het privacy probleem voorbij.

+++chefren

Jan Strous
2010-05-30 11:01:22 UTC
VAART-bericht van: Jan Strous <janstrous-***@public.gmane.org>

En dan ruil je van MMSI nummer van je eigen 135 schip naar een sleepbootje,
heel erg veilig allemaal zo...

Op 30 mei 2010 12:38 heeft chefren <chefren-***@public.gmane.org> het volgende geschreven:

Johnny van Maren
2010-05-30 11:43:22 UTC
VAART-bericht van: Johnny van Maren <johnandlinda-***@public.gmane.org>

Op 30 mei 2010, om 13:01 heeft Jan Strous het volgende geschreven:

> VAART-bericht van: Jan Strous <janstrous-***@public.gmane.org>
>
> En dan ruil je van MMSI nummer van je eigen 135 schip naar een sleepbootje,
> heel erg veilig allemaal zo...

als ik het mmsi nummer weglaat kan jij nog steeds mijn naam en lengte, europanummer. rotatie etc . zien
het is natuurlijk wel verboden.
En Chefren heeft gelijk dan kan je op andere parameters gaan zoeken.

misschien moet ik een keer op vakantie naar columbia eens vragen hoe die halve onderzeeboten voor drugssmokkel met AIS omgaan ;-)
zullen zij ook invullen gevaarlijke lading? en hun ETA

als ik de ontvangers ga tellen kom ik echt maar op ongeveer 35 Nederlandse hobbyisten die de data doorzenden naar marinetraffic

waarvan veel bedrijven en instellingen zijn.
Die vinden boete's over het algemeen niet zo prettig.

Huizer Reddingsdienst HOGE (Receiving Station Id: 395)
Latitude / Longitude: 52.2932˚ / 5.2549˚
Hoogte: 5 m
Ontvangstafstand in Zeemijlen: Average: 12.96 / Max: 23.41
Berichten ontvangen in 1 uur: Distinct Vessels: 49 / Positions: 350
Ontvangstgebied: 2091 square km

Hattem - Yachtcontrol (Receiving Station Id: 594)
Latitude / Longitude: 52.4661˚ / 6.0738˚

IJmuiden - HollandMarineHardware.NL (Receiving Station Id: 134)
Latitude / Longitude: 52.46059˚ / 4.557945˚

Lelystad, Parkhaven (Receiving Station Id: 519)
Latitude / Longitude: 52.53531˚ / 5.446343˚

CT Systems - Hippolytushoef (Receiving Station Id: 653)
Latitude / Longitude: 52.9012˚ / 4.9501˚

etcetera etcetera.

gr John.
als het echt te moeilijk is voor RWS om bovengenoemde gps positie's om te zetten naar adressen met telefoonnummers dan wil ik dat ook nog wel voor ze doen.

gr John.

chefren
2010-05-30 13:49:28 UTC

On 30-05-10 13:43, Johnny van Maren wrote:
> als ik het mmsi nummer weglaat kan jij nog steeds mijn naam en lengte, europanummer. rotatie etc . zien
> het is natuurlijk wel verboden.

Waarom is dat verboden? Jullie zenden het vrijwillig uit naar iedereen
die het wil weten. =Voor= dat jullie dat deden wisten jullie al, of
hadden jullie kunnen weten, dat mensen dat on-line zetten <met tal van
nuttige doelen>.

Ik heb enigszins de indruk dat vrijwel iedereen hier wel eens wat met
Marine Traffic heeft opgezocht of minsten heeft proberen op te zoeken,
geen idee waarom dat op zich illegaal zou zijn.

Dit alles wijzigt pas als RWS het wettelijk verplicht stelt, dat is
juridisch niet correct omdat het botst met privacy-grondrechten.

+++chefren

Johnny van Maren
2010-05-30 15:28:24 UTC
VAART-bericht van: Johnny van Maren <johnandlinda-***@public.gmane.org>

Op 30 mei 2010, om 15:49 heeft chefren het volgende geschreven:

> [...]
> die het wil weten. =Voor= dat jullie dat deden wisten jullie al, of
> hadden jullie kunnen weten, dat mensen dat on-line zetten <met tal van

ik denk dat het verboden is ais signalen te verzenden zonder mmsi nummer.

> Ik heb enigszins de indruk dat vrijwel iedereen hier wel eens wat met
> Marine Traffic heeft opgezocht of minsten heeft proberen op te zoeken,
> geen idee waarom dat op zich illegaal zou zijn.

dat is ook dubbel en egoïstisch van me, geef ik gelijk toe,
het is fijn om te weten dat ik produkt X alleen op steiger X kan laden
en dat als ik me bijvoorbeeld vandaag moet aanmelden,
maar als men bij aanmelding gelijk zegt kom maar naar steiger X dat ik dan over mijn toegestane werktijd heen gaat wat niet mag.
nu zie ik dat steiger X bezet is met een schip dat op tijdstip X is gearriveerd en nog X tijd nodig heeft.(uit mijn ervaring)
dus kan ik me aanmelden en me aan mijn rusttijd houden.
(meld ik me te laat aan, en ik lig een week, dan lig je daar voor niets)
Dat is het voordeel. ligplaatsen zoeken is ook een voordeel.
maar dat elke vriend en vijand me dag en nacht op kan sporen, vind ik weer minder prettig.

Wetten botsen zo wie zo vaak met elkaar.
mijn schip valt onder het ADNR en die schrijft mij voor om een beveiligingsplan aan boord te hebben,
wat me voorschrijft om er alles aan te doen. om terrorisme te voorkomen.
het dag en nacht uitzenden van waar ik me dan bevind lijkt me dan niet zo slim.

natuurlijk zijn dit spijkers op laag water zoeken.
maar als Kars T nu eens een Hummer had gehad ipv een koekblik op 4 wielen?

mogen die gegevens ooit voor een rechtbank gebruikt worden? niet door de politie maar door een privé persoon?
ik mag met een Filippijn 365 dagen per jaar 14 uur per dag alleen varen.
maar als ik nu een aanvaring maak met een vrachtschip dat 3 dagen heeft stilgelegen,
met 2 patenten aan boord. maar dat ik aan kan tonen dat die man met zijn vrouw alleen 2 dagen achter elkaar 16 uur gevaren heeft.
dan moet zo'n man dus wel oververmoeid zijn ;-) (volgens de wet dan, hij vaart 8 uur per dag zijn vrouw de andere 8 en ik in theorie 14 uur alleen)
is hij dan nog wel verzekerd?

Wat is privacy? heb je al duidelijk uitgelegd,
zou de gemiddelde getrouwde Nederlander het prettig vinden als zijn eigen Vrouw of Man. elkaar 24 uur per dag
kon opsporen via internet?
en dan gaat het niet over vreemdgaan, maar ik ben naar de voetbal, (wedstrijd afgelast) dan maar naar het cafe?

> Dit alles wijzigt pas als RWS het wettelijk verplicht stelt, dat is
> juridisch niet correct omdat het botst met privacy-grondrechten.
>
> +++chefren

Ja dan moet men naar de Rechter,
maar voor een rechtszaak heb je een bond nodig, (dan worden de kosten verdeeld)
ik heb al menig maal mijn ego opzij moeten zetten,(AUW)
omdat mijn advocaat vroeg, wil je eventueel een tonnetje en vier jaar verder misschien je gelijk halen bij het Europese hof
of wil je niets of weinig betalen maar geen gelijk krijgen.

chefren
2010-05-30 20:01:29 UTC

On 30-05-10 17:28, Johnny van Maren wrote:

> [...]
> wil je eventueel een tonnetje en vier jaar verder misschien je
> gelijk halen bij het Europese hof of wil je niets of weinig betalen

Geen idee waarom je een bond nodig hebt.

Kans dat Rijkswaterstaat je een rechtzaak aandoet lijkt me beperkt,
zeker als je argumenten helder zijn en ze dreigen te verliezen

Stel ze verliezen, dan zijn de rapen pas gaar voor Rijkswaterstaat!

+++chefren

Johnny van Maren
2010-05-30 20:41:29 UTC
> [...]

> zeker als je argumenten helder zijn en ze dreigen te verliezen
>
> Stel ze verliezen, dan zijn de rapen pas gaar voor Rijkswaterstaat!

Je hebt gelijk, ik dacht dat ik naar de Rechtbank moet om Rws voor te laten komen.
maar het kan inderdaad ook anders. geen mmsi invullen en kijken wat RWS doet.

Grappig compleet andere gedachtengang.

gr John.

careljan
2010-05-30 21:16:53 UTC
VAART-bericht van: careljan <careljan-***@public.gmane.org>

On Sun, 2010-05-30 at 22:41 +0200, Johnny van Maren wrote:
> [...]
> maar het kan inderdaad ook anders. geen mmsi invullen en kijken wat RWS doet.

Precies, dat is ook de enige reden dat ik een rechtsbijstandverzekering
heb.
Als iemand mij daagt heb ik recht van vrije keuze van een advocaat.
Als ik iemand wil dagen wordt dat door de huisjuristen van de
verzekeraar zolang vertraagd dat het geen zin meer heeft, of zo slecht
opgepakt dat ik al bij voorbaat verloren heb.
Dus, als ik het initiatief neem betaal ik de advocaat van mijn keuze wel
zelf, neemt iemand anders het initiatief dan doet dezelfde advocaat het
op kosten van de verzekering....

Groet, CJ

Fam van Wijk
2010-05-30 21:23:43 UTC
> [...]

> zeker als je argumenten helder zijn en ze dreigen te verliezen
>
> Stel ze verliezen, dan zijn de rapen pas gaar voor Rijkswaterstaat!

Ik zou geen verliezer willen aanwijzen, hoogstens een ietwat verkeerde
richting wandelend orgaan wat wat bijgestuurd wordt, scheelt tijd, geld en
energie.
En met overtuigende argumentatie moet dat vanuit de grootste
binnenvaartnatie te bewerkstelligen zijn.
Dus Chefren en of andere met goed sluitende ideeën laat maar komen.
Geen idee of het technisch nog kan, maarrrrrrr.
Ik zou hier niet te lang mee wachten, ik lees nu net de schuttevaer over
deze materie, er is al heel wat geplaatst en er is nog veel besteld, dus om
de techniek nog enigermate aan te passen dan direct reageren zodat daar de
kosten enigszins beperkt kunnen worden voordat alles hier is geplaatst.

Sjaak.

Reina en Johan van Weel
2010-05-31 05:12:05 UTC
VAART-bericht van: "Reina en Johan van Weel" <dutch.reina-7cTCzF/***@public.gmane.org>

Beste Sjaak en anderen,

Ook ik heb mijn ervaring met een spookschip nu.
Twee keer zelfs in de afgelopen week.

En ook gevallen waarbij de koerslijn (koersextensie) niet de juiste
bewegingsrichting aangeeft.Meerdere gevallen waar de koerslijn 90 graden
afwijkt of zelfs 180 graden afwijkt, meer kan niet.

Volgens Post Dordrecht gebeurt het vaker.

Ik kon de gegevens uitlezen en de melding was slechts enkele minuten oud.
Miswijzingen door hoge gebouwen of containerstapels komen vaker voor en zijn
meestal enkele tientallen tot honderden meters. Vaak gaat het hier om
antennes die staan op geklapte beugels.

Groetjes,

Johan

Harm Bathoorn
2010-05-31 07:34:54 UTC

On 05/31/2010 07:12 AM, Reina en Johan van Weel wrote:
> [...]
> meestal enkele tientallen tot honderden meters. Vaak gaat het hier om

En dat terwijl dergelijke miswijzingen op mijn gewone gps vrijwel nooit
voorkomen.....Ja soms, pal onder een brede stalen brug of zo.
Die miswijzingen zijn er wel maar "vertalen" zich nauwelijks op de kaart
omdat het opvolgende goede NMEA signaal dan alweer arriveert. Die AIS
heeft dat voordeel schijnbaar niet ingebouwd want verstuurd om de zoveel
tijd de de NMEA zin die op dat moment voorhanden is, dus ook de foute.

Ik blijf het herhalen; ondoordachte, veel te dure ouwe rommel uit de
zeevaart.

--
Geluk,
HarM

Johnny van Maren
2010-05-31 09:12:37 UTC
> [...]

> Ik blijf het herhalen; ondoordachte, veel te dure ouwe rommel uit de zeevaart.

Daar moet ik je gelijk in Geven,
ik heb pas een JRC gps kompas aangeschaft, deze maakt die fouten niet omdat men de smoothing van het gps kompas

kan instellen mbt tot. COG. HEA, ROT, Positie, SOG etc etc. voordat hij die als output data verder geeft.

Ik vroeg of ik het bijgeleverde gps bolletje mocht vervangen door het iets beter systeem wat ik gekocht heb,
eventueel zo aangesloten dat als mijn nieuwe betere systeem kapot mocht gaan, dat hij dan alsnog terug gaat naar de standaard gps bol..

Dit was niet toegestaan.

De zeevaart heeft misschien wel oude rotzooi, maar het functioneert wel, enkel zit er dan nog vaak een Current computer tussen, een Kompas.
en Beacon's om de positie nog verder te verbeteren.
nu hebben wij in de binnenvaart geen beacons staan, maar men zou eventueel de Gsm masten kunnen gebruiken als beacon.
mijn iphone die in huis geen gps kan ontvangen, geeft toch vaak heel goed mijn positie weer. (afwijking van maximaal 25 meter als ik op het schip ben)
In de stad is de afwijking groter.

dat gps bollen niet plat horen te liggen, lijkt me duidelijk, zo ook niet de antenne's van de AIS transponder.

de prijs is hoog, maar wat is duur? beter duur dan niet te koop.
ze gaan nu voor 1500 euro over de toonbank, trek daar nog een winstmarge van 40% af en dan is het voor een niet massa product niet duur.
Een originele windows versie van 180 Euro, massa product is wel schreeuwend duur.

gr John.

Harm Bathoorn
2010-05-31 11:07:48 UTC

On 05/31/2010 11:12 AM, Johnny van Maren wrote:
> [...]
> nu hebben wij in de binnenvaart geen beacons staan, maar men zou eventueel de Gsm masten kunnen gebruiken als beacon.

Mijn Nokia doet dat ook maar dat geeft soms wonderlijke resultaten als
er geen gps signaal voorhanden is. Die GSM cellen zijn best ruim
bemeten, namelijk.
> [...]
>
> dat gps bollen niet plat horen te liggen, lijkt me duidelijk, zo ook niet de antenne's van de AIS transponder.

Ik heb jaren met zo'n jrc bolletje omgekeerd aan de binnenkant van m'n
stuurhut gevaren. Altijd prima positie bepaling dus het is niet alleen
de opstelling of het gps signaal. Het is puur de verwerking daarvan door
de software in de transponder.

Het moet zo zijn dat die alle nmea zinnen eerst vergelijkt over een iets
langere periode (denk 10 sec ofzo) en dan de (extreem) afwijkenden
negeert/filtert voordat ze uitgezonden worden.

Hoeft allemaal niet moeilijk te zijn en had eigenlijk in de proefperiode
al als "bug" geconstateerd moeten zijn. Toen waren er echter niet zoveel
AIS schepen te zien en viel het niet op. Daarop doelde ik ook met mijn
"ondoordacht" typering, ze gingen gewoon uit van de zeevaart. "Daar
werkt 't, dus waarom niet ook bij de binnenvaart?" zal de al te simpele
gedachtengang zijn geweest.
Ook omdat alle andere opties zonder meer bijvoorbaat kansloos waren.

--
Geluk,
HarM

Johnny van Maren
2010-05-31 12:10:35 UTC
> [...]

> Het moet zo zijn dat die alle nmea zinnen eerst vergelijkt over een iets langere periode (denk 10 sec ofzo) en dan de (extreem) afwijkenden negeert/filtert voordat ze uitgezonden worden.

Dat heet op mijn Gps compas dus smoothing, en is in te stellen van 0 (zeer onstabiel) tot 100 seconde te traag voor binnenvaart.
voor de Rotation Over Ground is op een smal kanaal 5 Seconde een prettige instelling, (dit is voor de koersvoorspellingsmodus in Tresco)
deze gegevens laat ik elke 500 Mseconde via Nmea versturen.
sneller had geen zin.

De Gps positie zelf staat op 4 seconde en dit werkt goed.

> [...]
> Ook omdat alle andere opties zonder meer bijvoorbaat kansloos waren.

Dus als iedereen met AIS nu een GPS compas koopt en deze aan laat sluiten, krijg je niet enkel groene puntjes te zien, maar kan je hele schepen zien op de tresco kaart
en ook hun Heading en Course over Ground zien.

gr John.

vaartforums
2010-05-31 15:34:56 UTC
VAART-bericht van: vaartforums <josessex-***@public.gmane.org>

Op 31-5-2010 14:10, Johnny van Maren schreef:

> Dus als iedereen met AIS nu een GPS compas koopt en deze aan laat sluiten, krijg je niet enkel groene puntjes te zien, maar kan je hele schepen zien op de tresco kaart
> en ook hun Heading en Course over Ground zien.

nee, want die staan nu ook al in de AIS string. Je krijgt ze te zien als
de makers van Tresco dat willen.....

Johnny van Maren
2010-05-31 17:08:25 UTC
VAART-bericht van: Johnny van Maren <johnandlinda-***@public.gmane.org>

Op 31 mei 2010, om 17:34 heeft vaartforums het volgende geschreven:

> VAART-bericht van: vaartforums <josessex-***@public.gmane.org>

> nee, want die staan nu ook al in de AIS string. Je krijgt ze te zien als de makers van Tresco dat willen.....
ik kan jouw Heading en ROT niet zien als jouw AIS ze niet uitzend.
en de makers van Tresco willen dat best wel. ze zijn druk bezig,
en ipv de makers te bekritiseren geef ik mijn ideeën gewoon aan ze door. dat werkt tot nu toe best goed.
de nieuwe Beta versie is naar mij toegestuurd, en ik ben benieuwd wat men verbeterd heeft.

wat ik bedoelde is of de software van de AIS transponder aanpassen, zodat hij de onlogische data in een bepaalde tijdstring weg laat.
(nu is de topsnelheid van mijn schip volgens mijn oude gps. 452 Km/h)

dan moet er dus nieuwe software in en moet elke AIS transponder weer een goedkeuring aanvragen.
dan kunnen ze gelijk ais 2.0 meenemen in de aanvraag, van mijlen kilometers maken,
en een extra zin creëren met ETD (exproximal time departing;-)

Of ipv de eigen GPS van de AIS transponder een gps compas als input naar de AIS transponder te laten gebruiken.
die dat software matig al kan.

John.

chefren
2010-05-31 19:12:47 UTC

On 31-05-10 19:08, Johnny van Maren wrote:
> dan moet er dus nieuwe software in en moet elke AIS transponder
> weer een goedkeuring aanvragen.

Dat zou lastig zijn met debuggen, er worden altijd fouten gevonden en
als je dan steeds heel keuringstraject door moet worden alle
gebruikers het slachtoffer.

> dan kunnen ze gelijk ais 2.0 meenemen in de aanvraag, van mijlen
> kilometers maken, en een extra zin creëren met EDT (Estimated
> departure Time ;-)

AIS-2.0 schets is zo gemaakt dat er geen wijzigingen nodig zijn,
jullie moeten alleen zelf af en toe nieuwe gegevens cut&pasten.

+++chefren

Johnny van Maren
2010-05-31 19:41:09 UTC
VAART-bericht van: Johnny van Maren <johnandlinda-***@public.gmane.org>

Op 31 mei 2010, om 21:12 heeft chefren het volgende geschreven:

> [...]
>
> Dat zou lastig zijn met debuggen, er worden altijd fouten gevonden en
> als je dan steeds heel keuringstraject door moet worden alle

ik bedoel dat 1 transponder voorzien van de nieuwe software gekeurd dient te worden.
en als dat goedgekeurd word na tijd X en ik dacht iets van rond de 50.000 euro aan kosten.(mijn info van ACR)
dan mag daarna die software in elk apparaat van die fabrikant geupgraded worden.
en worden voorzien van een nieuw goedkeuringsstickertje.

> AIS-2.0 schets is zo gemaakt dat er geen wijzigingen nodig zijn,
> jullie moeten alleen zelf af en toe nieuwe gegevens cut&pasten.

dat scheelt.
misschien toch wel een goed idee die AIS 2.0 schets.
kijken wat RWS ervan vind. het kost bijna niets, en waarschijnlijk word er bijna geen gebruik van gemaakt.
enkel moet RWS dan de andere Europese Landen overtuigen,
dat is weer een heel lang traject.

mbt software update.
mij hebben ze verteld dat ze wachten tot alle foutjes en/of verbeter punten opgespoord of in kaart gebracht zijn,
en dat men dan waarschijnlijk binnen 4 jaar met die upgrade komen.

> +++chefren

john.

chefren
2010-05-31 20:24:15 UTC
VAART-bericht van: chefren <chefren-***@public.gmane.org>

On May 31, 2010, at 21:41, Johnny van Maren <johnandlinda-***@public.gmane.org>
wrote:

> mbt software update.
> mij hebben ze verteld dat ze wachten tot alle foutjes en/of verbeter
> punten opgespoord of in kaart gebracht zijn,
> en dat men dan waarschijnlijk binnen 4 jaar met die upgrade komen.

Wat een antieke en naive gedachtengang.

Achter fouten zitten andere fouten en in verbeteringen zitten ook
fouten.

<gegarandeerd>

+c

Johnny van Maren
2010-05-31 21:05:55 UTC
VAART-bericht van: Johnny van Maren <johnandlinda-***@public.gmane.org>

Op 31 mei 2010, om 22:24 heeft chefren het volgende geschreven:

> [...]
>

> Wat een antieke en naive gedachtengang.
>
> Achter fouten zitten andere fouten en in verbeteringen zitten ook fouten.

ik denk dat je hier simpeler moet denken,
het apparaat zoals het nu is, is goedgekeurd, natuurlijk komen er uit de ervaring de aankomenden jaren verbeter punten
omdat het apparaat aangepast is van zeevaart naar binnenvaart.

veel dingen aan boord hebben een toelatingscertificaat.
elk navigatie lampje, scheepshoorn etc moeten toegelaten zijn.
dus als een fabrikant bij een toplicht, het glas wil aanpassen, of de lamp wil vervangen door een led lamp.
dan moet hij opnieuw een goedkeuring aanvragen.

bijvoorbeeld een scherm van 21" die goedgekeurd is voor de zeevaart om de papieren zeekaarten te mogen vervangen.
in een gewone winkel kost zo'n ding 1800 euro http://www.ipc2u.de/catalog/D/DM/38572.html

met bvh of bvg sticker (ben ik even kwijt) kost hij 2000 euro meer.

zo werkt het met die AIS transponder ook. (zover ik het begrepen heb, van ACR)

gr John.

chefren
2010-05-31 21:30:02 UTC

On 31-05-10 23:05, Johnny van Maren wrote:
> [...]
> is, is goedgekeurd, natuurlijk komen er uit de ervaring de
> aankomenden jaren verbeter punten omdat het apparaat aangepast is

En als er nu eens een soort van jaar-2000 probleem in zit? Dan moet
men toch weten hoe het apparaat is aan te passen, dan moeten de
procedures daarvoor bekend en geoefend zijn...

> veel dingen aan boord hebben een toelatingscertificaat. elk
> navigatie lampje, scheepshoorn etc moeten toegelaten zijn.

Dat is hardware, dat is veel testbaarder dan software. Van meer dan 6
regels enigszins complexe software kan je al niet meer aantonen dat
het foutloos is.

> dus als
> een fabrikant bij een toplicht, het glas wil aanpassen, of de lamp
> wil vervangen door een led lamp. dan moet hij opnieuw een
> goedkeuring aanvragen.

Dat is niet gek.

> bijvoorbeeld een scherm van 21" die goedgekeurd is voor de zeevaart
> om de papieren zeekaarten te mogen vervangen. in een gewone winkel
> kost zo'n ding 1800 euro
> http://www.ipc2u.de/catalog/D/DM/38572.html

Vind ik ook niet gek, leesbaarheid moet onder alle voorkomende
omstandigheden waar mogelijk gegarandeerd.

> met bvh of bvg sticker (ben ik even kwijt) kost hij 2000 euro
> meer.
>
> zo werkt het met die AIS transponder ook. (zover ik het begrepen
> heb, van ACR)

Dan moeten ze de AIS transponder volledig in hardware uitvoeren, maar
dat doen ze niet, er zit software in en dan zeg ik: Geen betrouwbare
software zonder onderhoud waarmee dat wordt gegarandeerd. Procedure
van onderhoud moet helder zijn, club die het software onderhoud moet
staat van dienst hebben, enz. Hoe krijg jij als klant nieuwe software
voor je AIS transponder en hoe kan je dat zelf en probleemloos
installeren. Moet allemaal duidelijk zijn. Certificaten zeggen
helemaal niets bij software.

+++chefren

vaartforums
2010-06-01 05:09:26 UTC

Op 31-5-2010 19:08, Johnny van Maren schreef:

> [...]
> de nieuwe Beta versie is naar mij toegestuurd, en ik ben benieuwd wat men verbeterd heeft.

Ik bekritiseer de makers van Tresco niet, hooguit hun prijsstelling. Ik
kan en wil zoveel niet betalen.
Dus ik ken Tresco alleen van langslopen op beurzen.
Maar ook met die kennis kan ik, geheel vrij van kritiek, met zekerheid
zeggen dat de makers van vectorkaartweergaveprogramma's (3x
woordwaaarde) degeen zijn die bepalen wat jij op het scherm ziet. De
kaart is een lijst met coordinaten en codes, de AIS informatie is een,
gecodeerde, NMEA-string.
De makers van het programma bepalen als enige hoe die zaken er op het
scherm gaan uitzien. (nouja, ook weer niet helemaal, want ze gebruiken
wel bijna allemaal dezelfde SDK van Navtek). Zij bedenken de symbolen.
Je kunt vastknopen aan je AIS wat je wilt, maar hij zal nooit meer
uitzenden dan wat in het protocol is vastgelegd. Dat is wel Heading en
COG en lengte en breedte van het schip , maar bijv niet ROT.
Logisch, want AIS is ouwe troep uit de zeevaart, zoals Harm dat zo
subtiel stelt, en zeeschepen maken geen bochten. Die varen rechte lijnen
op het kompas, van waypoint naar waypoint.

Maar, met de beschikbare data zou je, zonder iets aan de AIS te
veranderen dus al de schepen "op ware grootte" kunnen plotten, met
koerslijn, en zelfs ik kan (hoewel ik geen rekenwonder ben) als ik de
voorgaande AIS koers aftrek van de huidige de delta-koers berekenen.
Daaruit kun je dan weer simpel (vermenigvuldigen met de tussenliggende
tijd) tot de ROT komen. En vervolgens zou de bekwame software-schrijver
inderdaad gebogen koerslijnen op het scherm kunnen plotten.

Maar als ik lees dat er nu al problemen zijn met de (kennelijk niet al
te slim geschreven) software als er teveel tegelijk in het beeld
verschijnt lijkt dat me allemaal geen aanrader.

Hein Danser
2010-06-01 06:00:03 UTC
VAART-bericht van: "Hein Danser" <danjet.itasca-7cTCzF/***@public.gmane.org>

Hallo
,
<<josessex-En vervolgens zou de bekwame software-schrijver
inderdaad gebogen koerslijnen op het scherm kunnen plotten.>>

Dat heb ik nu ook al, bij zeeschepen gebogen koerslijnen?? alleen geen
tresco.

Peter Janssens
2010-06-01 05:45:57 UTC

vaartforums schreef:

> Maar als ik lees dat er nu al problemen zijn met de (kennelijk niet al
> te slim geschreven) software als er teveel tegelijk in het beeld
> verschijnt lijkt dat me allemaal geen aanrader.

Een groot deel van die problemen is op te lossen door je kaart op het
kleinste bereik te zetten, maar dan is wel het geprezen voor deel ( het
tijdig bij naam spotten van de andere vaarweg gebruiker) grotendeels
teniet gedaan.
Natuurlijk kun je nu snel inzoomen, maar dan gaat er mijn inziens teveel
aandacht naar je scherm uit, aandacht die onvermijdelijk op een ander
punt verslapt, en het ging/ gaat toch over veiligheid.

Peter

Johnny van Maren
2010-06-01 08:30:52 UTC
VAART-bericht van: Johnny van Maren <johnandlinda-***@public.gmane.org>

Op 1 jun 2010, om 07:45 heeft Peter Janssens het volgende geschreven:

> [...]
> Natuurlijk kun je nu snel inzoomen, maar dan gaat er mijn inziens teveel aandacht naar je scherm uit, aandacht die onvermijdelijk op een ander punt verslapt, en het ging/ gaat toch over veiligheid.

Je zou aan een Radaroverlay kunnen denken. dan krijg je een tweede conningscherm met de ais schepen.
er is daar langzaam een prijzenoorlog begonnen.
afhankelijk voor wie je kiest. er zijn er 3.
zit je tussen 3800 en 5000 euro.

gr John.

Peter Janssens
2010-06-01 10:27:30 UTC

Johnny van Maren schreef:

> [...]
> er is daar langzaam een prijzenoorlog begonnen.
> afhankelijk voor wie je kiest. er zijn er 3.

Dacht zelf meer aan een stuurhut breed scherm, misschien op de voorruit
geprojecteerd :-)
Voor alles is er een oplossing, maar hoe ver moet je gaan? Ik heb AIS
niet zelf uitgevonden, en zover ik er nu mee werk zijn de voordelen nog
niet groot genoeg om er een smak geld en/of apparatuur tegenaan te gooien.

Peter

henriette
2010-06-01 11:38:50 UTC

2010/6/1 Peter Janssens <marion.transport-7cTCzF/***@public.gmane.org>:
> [...]
> zelf uitgevonden, en zover ik er nu mee werk zijn de voordelen nog niet
> groot genoeg om er een smak geld en/of apparatuur tegenaan te gooien.

Ja, met een tipscherm ipv van een muis en dat ik targets in kan voeren
die het systeem vanzelf ontwijkt.

Henriette

Johnny van Maren
2010-06-01 15:41:50 UTC
VAART-bericht van: Johnny van Maren <johnandlinda-***@public.gmane.org>

> Dacht zelf meer aan een stuurhut breed scherm, misschien op de voorruit geprojecteerd :-)

bestaat al, een vriend van me heeft dat in zijn privejet zitten,(iets met infrarood camera's die op de voorruit geprojecteerd word)
maar grote luchtvaartmaatschappijen kopen het nog niet omdat het nog niet uit ontwikkeld is, en te duur is omdat zij het dan bij
elk vliegtuig tegelijk moeten aanschaffen.

De Piloten van Lufthansa krijgen nu les hoe ze een Airbus moeten laten landen zonder computers, dat gaat jaren duren,
want enkel de oude knarren krijgen het tot nu toe voor elkaar.
omdat ze het vroeger ook zo geleerd hebben.
is ongeveer hetzelfde als ze mijn kopschroef af zouden pakken.

> Voor alles is er een oplossing, maar hoe ver moet je gaan? Ik heb AIS niet zelf uitgevonden, en zover ik er nu mee werk zijn de voordelen nog niet groot genoeg om er een smak geld en/of apparatuur tegenaan te gooien.

ik wil best iets leuks kopen, maar dan moet het ook functioneren. nu hebben ze van merk X hele mooie dimbare glazen monitors.
daar staan ze vol trots mee op de beurs.
maar ja de resolutie is niet veranderd. dus blijft het oude meuk in een nieuw jasje voor veel geld.

vaartforums
2010-06-01 16:17:41 UTC
VAART-bericht van: vaartforums <josessex-***@public.gmane.org>

Op 1-6-2010 17:41, Johnny van Maren schreef

Wel eens een gamers-bril overwogen? Kost stukken van mensen minder en is
al ver uitontwikkeld.
Was laatst nog in het nieuws bij een applikatie waarbij iedere ezel met
zo'n bril op en zonder noemenswaardige voorkennis een CCR3 scheepsdiesel
kon repareren.

Sommige van de nieuwe generatie dure automobielen heeft overigens al
zo'n op het raam geprojecteerde uitlezing van de boordcomputer....

Jan Strous
2010-06-01 10:00:52 UTC
VAART-bericht van: Jan Strous <janstrous-***@public.gmane.org>

In de zeevaart AIS is ROT wel degelijk geimplementeerd.

Het AIS protokol zegt hierover:
----------
Rate of turn
ROTAIS
0 to +126 = turning right at up to 708° per min or higher
0 to –126 = turning left at up to 708° per min or higher
Values between 0 and 708° per min coded by

ROTAIS = 4.733 SQRT(ROTsensor) degrees per min
where ROTsensor is the Rate of Turn as input by an external Rate
of Turn Indicator (TI). ROTAIS is rounded to the nearest integer
value.
+127 = turning right at more than 5º per 30 s (No TI available)
–127 = turning left at more than 5º per 30 s (No TI available)
–128 (80 hex) indicates no turn information available (default).
ROT data should not be derived from COG information.
----------

Het duitstalige handboek van de Inland AIS transponder van Nauticast
meldt dit nog:
---------
External Rate of Turn
Nicht alle Schiffe sind mit einem Drehratengeber nach IMO A.526
ausgestattet. Trotzdem
muss ein vorhandener Drehratengeber an das AIS angeschlossen warden
sofern er über
einen NMEA Ausgang nach IEC61162 verfügt.
Wenn die Drehrate durch einen entsprechenden Sensor nicht verfügbar
ist so kann diese aus
folgenden Daten abgeleitet werden.
• Vom Gyrokompass selbst.
• Von einem externen Konverter
• Vom AIS intern selbst berechnet
----------

Bij zeevaart(onder SOLAS) is ROT dus zelfs verplicht.
Is ook makkelijk te zien dat het in gebruik is, ook al in 'n bericht aangegeven.

Jan

Op 1 juni 2010 07:09 heeft vaartforums <josessex-***@public.gmane.org> het
volgende geschreven:

Reina en Johan van Weel
2010-05-31 17:32:40 UTC
VAART-bericht van: "Reina en Johan van Weel" <dutch.reina-7cTCzF/***@public.gmane.org>

Kun je nu ook John,

Kwestie van instellen.

Via AIS boven aanklikken en keuze maken wat je wilt zien in het label.

Met ingeschakelde koersextensie heb ik slechts scheepsnaam en snelheid
ingesteld.

Aan de koersextensie kan ik de snelheid afmeten en de richting.
Varen we even snel heb je de snelheid nodig om te zien of een meeligger
sneller is of niet.

Maar iedereen mag zelf beslissen.
Als je een transponder hebt waar je mag beslissen natuurlijk.

Groetjes,
Johan

Johnny van Maren
2010-05-31 18:22:43 UTC
VAART-bericht van: Johnny van Maren <johnandlinda-***@public.gmane.org>

Op 31 mei 2010, om 19:32 heeft Reina en Johan van Weel het volgende geschreven:

> [...]
>
> Via AIS boven aanklikken en keuze maken wat je wilt zien in het label.
>
> Met ingeschakelde koersextensie heb ik slechts scheepsnaam en snelheid

zo heb ik het ook ingesteld.

> Aan de koersextensie kan ik de snelheid afmeten en de richting.

niet helemaal.
met een gps compas erbij kan je dus schip in zijn geheel een haven in zien draaien, met COG
maar kan je ook zien hoe zijn kop en kont ligt.
je ziet dan iemand letterlijk met de kop bijvoorbeeld ijzendoorn invaren (bijvoorbeeld kop voor)
de COG zal dan verticaal op de kaart komen, omdat de kont verder te daal zakt.

> Varen we even snel heb je de snelheid nodig om te zien of een meeligger
> sneller is of niet.
>
> Maar iedereen mag zelf beslissen.
> Als je een transponder hebt waar je mag beslissen natuurlijk.
dat is nieuw voor me,
transponder is hardware,
waar we het nu overhebben word door de navigatie software op beeld gebracht, door de input uit de ais.

> Groetjes,
> Johan

John

chefren
2010-05-31 19:08:54 UTC

On 31-05-10 14:10, Johnny van Maren wrote:
> Dus als iedereen met AIS nu een GPS compas koopt en deze aan laat sluiten, krijg je niet enkel groene puntjes te zien, maar kan je hele schepen zien op de tresco kaart
> en ook hun Heading en Course over Ground zien.

AIS moet zo onafhankelijk mogelijk van externe apparatuur functioneren
en daarom de GPS zelf goed doen.

Kan best.

+++chefren

Johnny
2010-06-01 12:32:10 UTC
VAART-bericht van: "Johnny" <havenwerker-47ckw973qWsGTViba+***@public.gmane.org>

In de Zeevaart worden de masten of antennes zelden plat gelegd.
En bij kruiplijner zie ik die GPS / AIS antennes meestal op / aan de
stuurhut zitten, en staan daar ook meestal rechtovereind.

Mvgr,
Johnny.

Johnny van Maren
2010-06-01 12:47:34 UTC
VAART-bericht van: Johnny van Maren <johnandlinda-***@public.gmane.org>

Op 1 jun 2010, om 14:32 heeft Johnny het volgende geschreven:

> [...]
> En bij kruiplijner zie ik die GPS / AIS antennes meestal op / aan de stuurhut zitten, en staan daar ook meestal rechtovereind.

Dat is mij ook opgevallen,
ik heb wel eens een oversteek gemaakt met een cruise schip van uit het Caribisch gebied naar Londen.
ik heb niet heel de tijd opgelet natuurlijk, want ik had vakantie,
maar naar mijn mening zijn we ook niet onder bruggen doorgevaren;-)

gr John.

Fn003166
2010-05-29 21:59:43 UTC
VAART-bericht van: "Fn003166" <fn003166-***@public.gmane.org>

> [...]
> Men wordt verwezen naar een ankerplaats of door te varen naar elders. Er lagen wel een aantal schepen, maar die lagen er al eerder of lapten het aan hun scheepslaars.

Ik lig ook in de Volkerak, en dat vanaf vrijdagochtend 2:30, en later in
de ochtend lagen er ook al meer met de autokraan de lucht in. Dus ik neem
aan dat ze er allemaal al wel eerder lagen. Voor overnachting is het denk
ik geen groot probleem om ten anker te gaan, maar als je er op rekend de
kinderen te gaan halen vanaf daar, dan is het wel behoorlijk vervelend
natuurlijk.

Groetjes,
Gerrit

chefren
2010-05-30 20:51:00 UTC

On 30-05-10 13:01, Jan Strous wrote:
> VAART-bericht van: Jan Strous <janstrous-***@public.gmane.org>
>
> En dan ruil je van MMSI nummer van je eigen 135 schip naar een sleepbootje,
> heel erg veilig allemaal zo...

AIS was er toch niet voor de navigatie/veiligheid?

AIS wordt door Rijkswaterstaat betaald omdat ze daardoor bijvoorbeeld
schuttingen beter kunnen regelen.

Zolang Rijkwaterstaat en partners van een schip maar precies weten wat
er aan de hand is is er niets aan de hand. En dat kan <binnen de
huidige en toekomstige situatie waarbij bijvoorbeeld shipspotters
alles wereldwijd doorgeven> als men meer AIS/MMSI nummers tot de
beschikking krijgt en herleidbaarheid van informatie naar specifieke
schepen/mensen verdwijnt als die mensen dat niet meer willen.

+++chefren

> Op 30 mei 2010 12:38 heeft chefren <chefren-***@public.gmane.org> het volgende geschreven:

--
http://idd.nl/
Chefren Hagens

Mieke Kuipers
2010-06-01 13:23:54 UTC
VAART-bericht van: "Mieke Kuipers" <hensie-4+***@public.gmane.org>

Tja,we hebben net weer de stuurhut moeten laten zakken en de radarmast kan
nog niet recht staan dus de kabel van de antenne ligt WEER los.
We zijn wel in regel want de AIS staat niet uit maar geeft foutmelding
5a,dat is de antenne.
Hoe nu verder?
Mieke kuipers

vaartforums
2010-06-01 14:39:12 UTC

Op 1-6-2010 15:23, Mieke Kuipers schreef:
> [...]
> nog niet recht staan dus de kabel van de antenne ligt WEER los.
> We zijn wel in regel want de AIS staat niet uit maar geeft foutmelding

Langer kabeltje misschien?

Johnny van Maren
2010-06-01 15:42:33 UTC
VAART-bericht van: Johnny van Maren <johnandlinda-***@public.gmane.org>

Op 1 jun 2010, om 15:23 heeft Mieke Kuipers het volgende geschreven:

> [...]
> nog niet recht staan dus de kabel van de antenne ligt WEER los.
> We zijn wel in regel want de AIS staat niet uit maar geeft foutmelding

die kabel hoort vast gesoldeerd te zijn. en met isolatietape beschermd te zijn.
als dit geen grapje is, dan lijkt het mij dat het niet echt goed geïnstalleerd is.
Wat voor antenne heb je? de flexibele stalen spriet, of de dure gps en antenne in 1?
ook als de stuurhut of mast naar beneden gaat moet de antenne toch nog rechtop staan, lijkt mij.

gr John.

Gerrit Langius
2010-06-01 17:41:09 UTC
VAART-bericht van: Gerrit Langius <new.vista-***@public.gmane.org>

Mieke Kuipers schreef:

> [...]
> nog niet recht staan dus de kabel van de antenne ligt WEER los.
> We zijn wel in regel want de AIS staat niet uit maar geeft foutmelding

Pas maar op!
Volgens mij heb je bij het zenden met de marifoon zonder antenne het
risico dat hem opblaast. Ik stel me voor, dat dat bij de AIS ook wel het
geval kan zijn.

Groetjes, Gerrit